Σελίδες

Παρασκευή 29 Απριλίου 2011

Η ΑΝΤΑΡΣΥΑ ΓΙΑ ΤΑ ΜΕΤΑΛΛΕΙΑ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ

Η ιστορία της Β. Χαλκιδικής είναι άμεσα συνυφασμένη με τα μεταλλεία. Από την ασυλία, όμως, που παρείχαν στους Χαλκιδιώτες επί Τουρκοκρατίας- το «κοινό των Μαντεμοχωρίων»- φτάσαμε και λόγω του καπιταλιστικού τρόπου παραγωγής, στην μονοκρατορία της εκάστοτε εταιρίας! Η πιο πρόσφατη ιστορία της περιοχής επιβεβαιώνει τον κανόνα που λέει πως όσο πιο πλούσιο είναι το υπέδαφος τόσο περισσότερο η τοπική κοινωνία καταδικάζεται στην υποανάπτυξη και το μαρασμό. Η Βορειοανατολική Χαλκιδική, χάρη στις μεθοδεύσεις των κυβερνήσεων που τα τελευταία 20 χρόνια συστηματικά εργάζονται για τα συμφέροντα του λόμπι του Χρυσού, έχει τα πρωτεία στην ανεργία και το χαμηλότερο κατακεφαλήν εισόδημα για την ευρύτερη περιοχή.
Τα φληναφήματα περί ωφελειών στην εθνική οικονομία από αυτού του είδους τις επενδύσεις δεν πείθουν κανένα. Αρκεί να σκεφτεί κανείς το κόστος αποκατάστασης για τα συσσωρευμένα περιβαλλοντικά προβλήματα που μας κληροδότησαν οι προηγούμενες εταιρίες με τελευταία την TVX-Gold. Οι δε καραμπόλες στους σκοτεινούς διαδρόμους του υπ. Εθν. Οικονομίας ,που το 2003 οδήγησαν στη σκανδαλώδη μεταβίβαση όλης της έκτασης στην Ελληνικός Χρυσός, ανάγκασαν ακόμη και την Ε.Ε. να καταδικάσει την όλη συναλλαγή ως παράνομη κρατική ενίσχυση προς την εταιρία σε βάρος της Εθν. Οικονομίας.
Η ίδια αυτή εταιρία είναι που τώρα επιδιώκει μέσω του επενδυτικού σχεδίου που έχει υποβάλλει να μετατρέψει την Χαλκιδική σε ένα απέραντο ορυχείο και μια βαρέου τύπου βιομηχανική περιοχή, στην οποία δε θα έχει αξία όχι μόνο η ακίνητη περιουσία των πολιτών αλλά και η ίδια τους η ζωή! Το θράσος μάλιστα των επίδοξων χρυσοθήρων φθάνει στο να καπηλευτούν την αγωνία των σημερινών εργαζόμενων μπροστά στην απειλή της ανεργίας που επισύρει ο εκβιασμός της για απόσυρση από το υπάρχον έργο αν το ΥΠΕΚΑ δεν εγκρίνει την επένδυση. Η χωρίς έμπνευση και πρωτοτυπία (με αντάλλαγμα ένα μεροκάματο στις στοές) απόπειρα χειραγώγησης των εργαζομένων και πρόσδεσής τους στα σχέδια λεηλασίας της περιοχής, είναι καταδικασμένη να αποτύχει.
Θα ήταν σφάλμα βέβαια αν δεν αναφέραμε πως άοκνος αρωγός στην προσπάθεια αυτή της εταιρίας να βρεί συμμάχους στα βάνδαλα σχέδια της, ήταν και είναι, ο πρώην (έως το 2004) υφ. Εθν. Οικ. και νυν Δήμαρχος Δ. Αριστοτέλη, Χρ. Πάχτας. Του οποίου το επιτελείο προεκλογικά μοίραζε δεξιά και αριστερά χιλιάδες θέσεις εργασίας στο νέο Παρθενώνα, όταν ακόμα και η ίδια η εταιρία μιλούσε για συνολικά 900 νέες θέσεις σε βάθος δεκαετίας.
Οι ευθύνες των κυβερνήσεων για την μετατροπή αυτού του πανέμορφου και πλούσιου σε αναπτυξιακές δυνατότητες τόπου, σε νέο eldorado της άγριας Δύσης είναι τεράστιες. Η σημερινή κυβέρνηση των δοσιλόγων, στο πνεύμα των επιταγών του μνημονίου για ξεπούλημα άνευ όρων του εθνικού πλούτου, επιχειρεί με την σειρά της, την αδειοδότηση της επένδυσης χωρίς να προηγηθεί καμία διαβούλευση με την τοπική κοινωνία.

Η ΑΝΤΑΡΣΥΑ στηρίζει με όλες της τις δυνάμεις των αγώνα των κατοίκων της περιοχής ενάντια στην ανέκκλητη καταστροφή του περιβάλλοντος και την βίαιη επιβολή ενός αναπτυξιακού μοντέλου Βαριάς Βιομηχανίας σε έναν τόπο ιδιαίτερου φυσικού κάλλους.
Στηρίζει τον αγώνα των εργαζομένων και των ανέργων της περιοχής για αξιοπρεπή εργασία, κόντρα στις σοφιστίες του υποταγμένου εργοδοτικού συνδικαλισμού που επιχειρεί να τους μετατρέψει σε μπράβους της εταιρίας. Η επαναθεμελίωση του εργατικού κινήματος προϋποθέτει την χειραφέτηση από την εργοδοσία και είμαστε κομμάτι αυτής της προσπάθειας. Καμιά απόλυση δεν θα γίνει ανεκτή με δεδομένα τα υπερκέρδη της εταιρίας το προηγούμενο διάστημα. Αντιθέτως απαιτούμε την δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στις αποκαταστάσεις των παλαιών αποθέσεων.
Καλεί το αρμόδιο Υπουργείο να συμμορφωθεί προς τη βούληση της πλειοψηφίας της τοπικής κοινωνίας, αλλά και τις εκκλήσεις των θεσμικών φορέων (ΑΠΘ, ΤΕΕ κλπ) και να μην εγκρίνει την προτεινομένη επένδυση.
Καλεί την κυβέρνηση να απαιτήσει άμεσα, όπως έχει υποχρέωση, την παράνομη κρατική ενίσχυση από την εταιρία και τα κεφάλαια αυτά να διατεθούν στην ομαλή λειτουργία των εγκαταστάσεων και την αποκατάσταση του περιβάλλοντος σε περίπτωση που αυτή αποχωρήσει.
Δηλώνουμε τέλος ότι θα συνεχίσουμε να συμβάλλουμε στο διάλογο που έχει ήδη ανοίξει για μια προοπτική ανάπτυξης της περιοχής μακριά από την μονοκαλλιέργεια των μεταλλείων. Απαραίτητο σε αυτή τη κατεύθυνση είναι η επαναφορά της έκτασης υπό δημόσιο έλεγχο και ο αποχαρακτηρισμός του μεγαλύτερου τμήματός της από ζώνη μεταλλευτικών δραστηριοτήτων.

Πέμπτη 28 Απριλίου 2011

ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ;;;;;


ΣΤΟΝ ΚΑΚΑΒΟ

Ελάτε όλοι να γιορτάσουμε παρέα την Πρωτομαγιά.

Οι επιτροπές αγώνα  Σταγείρων-Ακάνθου, Μ. Παναγίας και Αρναίας που συνεργάζονται στον αγώνα κατά της επέκτασης των μεταλλευτικών δραστηριοτήτων διοργανώνουν γιορτή Πρωτομαγιάς στον Κάκαβο με σκοπό να περάσουμε καλά και να ενισχύσουμε τον αγώνα μας.        
           
Για τη διασκέδασή μας ………………….πολλές μουσικές εκπλήξεις.
  
Σας περιμένουμε να γνωρίσουμε το δικό μας  χρυσό ……..το βουνό.
  
Στο χώρο θα πωλούνται ποτά και σουβλάκια αλλά εσείς μπορείτε να φέρετε ότι θέλετε..

Τετάρτη 27 Απριλίου 2011

Πρός τους εργαζομένους της "Ελληνικός Χρυσός"





Δεν είναι διαφήμηση, είναι προειδοποίηση

Κύριοι των σωματείων, έχουμε μείνει έκπληκτοι με την μετάλλαξή σας και πως «εν μια νυκτί» γίνατε συνοδοιπόροι του ΠΑΜΕ. Αυτό, κατ’ αρχήν, θα ήταν ευχάριστο αλλά και πιστευτό, αν δεν γινόταν αστραπιαία με την άφιξη του στελέχους του ΚΚΕ. Φανταζόμαστε όμως ότι θα λέγατε τα ίδια κολακευτικά, με άλλα λόγια, αν ερχόταν ο Καρατζαφέρης ή ο Σαμαράς ή ο Παπανδρέου.
Θα είχε όμως πολύ ενδιαφέρον να μας απαντήστε και σεις στα παρακάτω ερωτήματα:
1) Φωνάζετε για τις θέσεις εργασίας που θα χαθούν, αν τι; Δεν δημιουργηθεί η νέα καταστροφική μεταλλουργία χρυσού ή αν κλείσει παντελώς το εργοστάσιο; Επειδή προφανώς η απάντηση είναι η δεύτερη τότε:
2) Ποιος λέει ότι θα κλείσει το εργοστάσιο; Η εταιρία, γιατί κανείς άλλος ούτε το είπε, ούτε το ζήτησε. Γιατί λοιπόν η εταιρία; Για να σας εκβιάσει, καθώς θα φοβάστε μην χάσετε τις δουλειές σας (και είναι φυσικό) με αποτέλεσμα, όχι μόνο να σας πάρει με το μέρος της αλλά και να σας φανατίσει, και κάθε φανατικός δεν είναι ψύχραιμος για να ζυγίσει ωφέλειες και ζημιές και να έχει την σωστή κρίση για να βγάλει ασφαλή συμπεράσματα.
3) Θα έπρεπε λοιπόν, σαν κάτοικοι και σεις αυτής της περιοχής, να μελετήσετε:
α) Την Μελέτη Περιβαλλοντολογικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) που έγινε με εντολή και χρηματοδότηση της εταιρείας όχι αποδεχόμενοι εξ αρχής την ορθότητά της αλλά θα μπορούσατε και εσείς να αναθέσετε σε έναν ανεξάρτητο φορέα να ελέγξει την ΜΠΕ και να βγάλει ένα ανεξάρτητο πόρισμα ή να διαβάσετε με προσοχή τις άλλες μελέτες (έτσι για να πάρετε και μια άλλη γνώμη πριν αποφανθείτε). Δεν μπορεί να επηρεάζεστε τόσο πολύ από την προπαγάνδα της εταιρίας και να τα βγάζετε όλα ωραία. Κατοικείτε λοιπόν και σεις στην περιοχή και θα έπρεπε να ενδιαφέρει και εσάς να μην καταστραφεί γιατί οι συνέπειες δεν θα αφορούν μόνο τους άλλους αλλά και εσάς που θα εργάζεστε σε ένα τέτοιο περιβάλλον. Απορρίπτετε όμως κάθε άλλη μελέτη που αυτοί που την κάνουν δεν έχουν κάποιο χρηματικό όφελος. Δεν μπορεί ένα ολόκληρο πανεπιστήμιο να κινδυνέψει να χάσει το κύρος του βγάζοντας ένα αναξιόπιστο πόρισμα.
β) Ο Καθηγητής του Α.Π.Θ κ. Καραμούζης, είναι ο πιο ειδικός σε ζητήματα υπόγειων νερών και ο καλύτερος γνώστης των νερών της περιοχής, σαν συντοπίτης μας και ερευνητής της περιοχής. Αυτός είναι που έκανε και την αρχική μελέτη για το Φράγμα στα Πετρένια (που αργότερα, με προφανή πλέον κίνητρα, την έκαναν αγνώριστη, αλλάζοντάς την). Δεν μπορεί λοιπόν, ο κ. Καραμούζης να μιλάει για καταστροφή, όχι μόνο του υδάτινου ορίζοντα αλλά και των επιφανειακών υδάτων και εσείς να σφυρίζετε αδιάφορα. Και δεν μπορείτε να μιλάτε για στημένη κριτική, γιατί είναι γνωστό ότι την αρχική μελέτη την έκανε με εντολή του τότε υφυπουργού -και νυν Δημάρχου μας- τις ευαισθησίες του οποίου, για τα συμφέροντα της εταιρίας, δεν φανταζόμαστε να τις αμφισβητείτε. Και ναι μεν ο κ. Καραμούζης ήξερε (έτσι του είπαν) ότι ήταν για την ύδρευση χωριών της περιοχής, αλλά, απ’ ότι αποδείχτηκε, ο κ. Πάχτας από τότε φρόντιζε για τα συμφέροντα της εταιρίας και έθετε σε εφαρμογή τον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό της, που μόνο λίγοι δικοί της τον ήξεραν τότε.
γ) Ακόμη και αυτή η μελέτη του ΤΕΕ δεν μπορεί να είναι αναξιόπιστη γιατί ναι μεν στην ομάδα των επιστημόνων συμμετείχαν και άνθρωποι γνωστοί για τον αγώνα τους εναντίον της μεταλλουργίας χρυσού, αλλά βρέθηκε κανείς να την απαξιώσει επιστημονικά;
4) Δεν αναφέρεστε στις θέσεις εργασίας που θα χαθούν αν υπάρξει η μεταλλουργία χρυσού. Ήδη (όπως λέει και η ΜΠΕ ) το χερσαίο περιβάλλον είναι ήδη επιβαρυμένο. Το θαλάσσιο επίσης. Σε επιφανειακά νερά υπάρχει ήδη αρσενικό. Μελετήσατε πόσες θέσεις εργασίας θα χαθούν; Οι οικογένειες που ζουν από τον τουρισμό (ξενοδοχεία, εστιατόρια, μαγαζιά όλων των ειδών ), την αλιεία, την γεωργία, (οι μελέτες μιλούν για όξινη βροχή), την μελισσοκομία, κλπ, είναι πολλαπλάσιες των 350 των εργαζομένων στο εργοστάσιο. Ο Δήμος μας έχει πληθυσμό γύρω στις 20000, δηλαδή περί τις 6000 οικογένειες. Δηλαδή οι 5650 οικογένειες ζουν από άλλες δραστηριότητες εκτός εργοστασίου. Επομένως δεν είναι επιχείρημα αυτό.
Καταλαβαίνουμε την αγωνία για την δουλειά σας αλλά η σωστή στάση είναι η πίεση προς την εταιρία να κρατήσει τις θέσεις που υπάρχουν, προστατεύοντας παράλληλα το περιβάλλον από την υπάρχουσα δραστηριότητα και σε συνεργασία με το κράτος να αποκαταστήσει ότι καταστράφηκε από τις δραστηριότητες των προηγούμενων εταιριών.
5) Λέτε ότι στις πρώτες θέσεις της ομιλίας του κ. Γ. Ζιώγα καθόταν άνθρωποι του ΣΥΡΙΖΑ, των Οικολόγων (την Τρίτη κατηγορία δεν την καταλάβαμε). Στις πίσω πολλές θέσεις όμως ποιοι καθόταν; Μήπως οι απλοί άνθρωποι της Ιερισσού, ανεξαρτήτως κομμάτων, που αγωνιούν για το μέλλον του τόπου; Μήπως ισχυρίζεστε ότι και οι 3000 άνθρωποι, του μεγαλύτερου στα χρονικά της Χαλκιδικής συλλαλητηρίου, ήταν και αυτοί μόνο από τις τρείς ομάδες που αναφέρατε;
6) Μέχρι τώρα που καταφεύγατε για την προάσπιση των δικαιωμάτων σας; Αποταθήκατε πουθενά εκτός της εταιρίας; Ποιοι είναι οι αγώνες που κάνατε όλα αυτά τα χρόνια και για ποια ζητήματα; Μήπως συνεργάζεστε παραπάνω απ’ ότι πρέπει με την εταιρία;
7) Μιλάτε για 1000 νέες θέσεις εργασίας. Ποιος το λέει αυτό; H εταιρία. Γιατί το λέει και γιατί να την πιστέψουμε; Πως μπορούμε να διαχωρίσουμε την προπαγάνδα από την πραγματικότητα; Αναρωτηθήκατε πόσον καιρό κρατάει ομήρους αυτούς που έκαναν αίτηση για δουλειά και γιατί; Και τι σημασία έχει αυτό, αν πρόκειται να γίνουν ανεπανόρθωτες ζημιές; Aν δηλαδή γινόταν εταιρία που θα κατασκεύαζε ατομικές βόμβες θα δεχόσασταν; Θα δεχόσασταν πυρηνικό εργοστάσιο στην περιοχή μας; Επομένως όλα είναι σχετικά, και μόνο αν τα συνεξετάσεις μπορείς να βγάλεις το σωστό συμπέρασμα.


Ας σκεφτούμε μαζί λοιπόν έναν τρόπο διάσωσης του τόπου. Εμείς δεν έχουμε κάτι μαζί σας, αλλά με τον τρόπο που -κάποιοι από σας- δρουν, χωρίς να παίρνουν υπ’ όψιν τους όλες τις παραμέτρους, παρά μόνο το ατομικό (κατά πως λάθος νομίζουν) συμφέρον τους. Γιατί τα μεγάλα ερωτήματα είναι: Πόσοι από μας θα αναγκαστούν να φύγουν κατά την διάρκεια της λειτουργίας της μεταλλουργίας χρυσού, τι θα αφήσουμε στα παιδιά μας, και αν θα μπορέσουν να ζήσουν και να δουλέψουν στον τόπο αυτόν μετά από 20 χρόνια.
Η πολυεθνική εταιρία στοχεύει στα τεράστια κέρδη, αλλά εμείς πρέπει να προστατέψουμε την υγεία μας, τις δουλειές που υπάρχουν και την ίδια την ζωή μας.
Αυτό θα γίνει, μόνον αν προστατέψουμε από την καταστροφή το περιβάλλον που ζούμε και που χάρις σ’ αυτό υπάρχουμε.




Επιστολή Δημότη του Δήμου Αριστοτέλη

Κυριακή 24 Απριλίου 2011

Χριστός Ανέστη!

Η Ανάσταση του Κυρίου, ας φέρει αληθινή ανάσταση στις ψυχές μας και στην Περιοχή μας.

Πέμπτη 21 Απριλίου 2011

Το πείραμα της Αργεντινής – EΞΑΝΤΑΣ


Και πώς βγήκε η Αργεντινή από την δεινή οικονομική θέση όπου την έφερε ο νεοφιλελευθερισμός του Μένεμ και των διαδόχων του; Με αγώνα, αλληλεγγύη, αυτοδιαχείριση, ανταλλακτικό εμπόριο – και με την γενναιότητα και την εντιμότητα ενός πολιτικού που πέρασε στην ιστορία σαν ήρωας.
Δείτε οπωσδήποτε το ντοκυμαντέρ του Γιώργου Αυγερόπουλου:http://www.exandasdocumentaries.com/series/argentina/

Πρωτομαγιά στις Σκουριές!!

Την πρωτομαγιά, στην τοποθεσία Σκουριές ( στο όρυγμα) θα πραγματοποιηθούν εκδηλώσεις!!θα είναι μαζί μας ο Δημήτρης Ζερβουδάκης και η Γώγα με το συγκρότημά της!!! Η Ε.Ο.Δ. θα δώσει την δυνατότητα σε όσους έρθουν να κάνουν FlyingFox, Αναρρίχηση σε βράχια και δέντρα καιRappel! Σας θέλουμε όλους εκεί για να μείνει το δάσος ανέπαφο!!! Για νεότερα θα σας κρατάμε ενήμερους!!! Σας περιμένουμε να περάσουμε μια καταπληκτική πρωτομαγιά!!!!!!!!!

Η πολιτική αλητεία


Το απόσπασμα από το προεκλογικό πρόγραμμα του κ. Πάχτα


Επί δύο ώρες, στο Δημοτικό Συμβούλιο της Μεγάλης Τετάρτης, συζητούσαν τα χρέη του Δήμου μας που ανέρχονται –με τους πιο μέτριους υπολογισμούς- στα 15 εκατομμύρια €. Το τοπίο ζοφερό και τα νερά άπατα.
Ήδη διάφοροι προμηθευτές, εργολάβοι και επιχειρηματίες ξεκίνησαν αγωγές και διεκδικούν τα χρήματά τους, ακόμα και με μπλοκάρισμα των χρημάτων του Δήμου στη τράπεζα.
Ο Δήμαρχός μας όμως είναι αισιόδοξος και τρεις φορές –η επανάληψη, μήτηρ μαθήσεως- μας έσκασε το παραμύθι ότι η μόνη μας ελπίδα είναι να γίνει η μεταλλουργία χρυσού για να εισπράξουμε τα αργύρια και να «σωθούμε».
Είναι αλήθεια ότι στο άκουσμα αυτής της ανοησίας οι δημότες που παρευρίσκονταν για να παρακολουθήσουν το Δημοτικό Συμβούλιο μειδίασαν (την πρώτη φορά). Την δεύτερη χασκογέλασαν και την τρίτη βεβαίως χαχάνισαν, μην αντέχοντας το μέγεθος του θράσους και της πρόκλησης του ανθρώπου.
Ενοχλήθη ο ηγεμών, κι από κοντά η πρόεδρος προσπάθησε να επαναφέρει την τάξη, εκπληρώνοντας την εύνοιά του για την θεσούλα.
Είχε όμως και συνέχεια το πράμα.
Στο θέμα που συζητούσαν, για να γίνει το επόμενο Δ.Σ στην Αρναία –ως ιστορικής έδρας του Δήμου- δύο Δημοτικοί Σύμβουλοι από την Ιερισσό, τοποθετήθηκαν και είπαν ότι δεν υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα –αρκεί να τηρείται η προβλεπόμενη διαδικασία- και πρέπει να γίνονται Δημοτικά Συμβούλια σε όλα τα χωριά του Δήμου, αν αυτό είναι δυνατόν, επισημαίνοντας ότι το πραγματικό πρόβλημα είναι η προσπάθεια του κ. Πάχτα να μεταφέρει υπηρεσίες του Δήμου στην Αρναία (βλέπε Οικονομική Υπηρεσία).
Ο κ. Πάχτας αφού στην αρχή αρνήθηκε την μομφή, στην συνέχεια ομολόγησε πως αυτό έγινε με απόφασή του και ότι αυτό είναι δικαίωμά του.
Προφανώς για τον κ. Πάχτα ισχύει ότι γράψαμε και παλιότερα, πως οι λέξεις γι’ αυτόν έχουν άλλη σημασία απ’ ότι για όλο τον άλλο κόσμο. Του έδωσα συγχαρητήρια για την επίδοσή του, μου ανταπάντησε ότι λέω ανοησίες και, όπως αντιλαμβάνεστε, του αντιγύρισα τον χαρακτηρισμό προσθέτοντας ότι η ταχτική του διχάζει τον κόσμο και έγινε χαμός από τους υποτακτικούς για την «αυθάδειά μου».
Ζήτησα τον λόγο επί προσωπικού, αλλά η πρόεδρος (που πρέπει να δίνει εξετάσεις στον ηγεμόνα και να αποδεικνύει την νομιμοφροσύνη της) το αρνήθηκε, για να επιβεβαιώσει την ρήση: «Δεν έφταιγεν ο ίδιος, τόσος ήτανε». Κρίμα Ελενίτσα.
Ένας μάλιστα Δημοτικός Σύμβουλος –απόστρατος εκ Στρατωνίου, έμαθα- επικαλέστηκε την καθηγητική μου ιδιότητα και με ύφος καραβανά στην πρωινή αναφορά, εξεστόμισε το τρομερό: «τι κρίμα που μαθαίνεις γράμματα στα παιδιά».
Σ’ αυτόν ειδικά έχω να πω τα εξής:
1. Τα παιδιά, πριν απ’ όλα, τα μαθαίνει κανείς αξιοπρέπεια και να έχουν το θάρρος της γνώμης τους.Όταν κάποιος ψεύδεται, υποτιμά την νοημοσύνη και την λογική, οφείλεις να αντιδράς. Κι αυτό είναι πατριωτισμός και μάλιστα αμισθί. Τους καθωσπρεπισμούς και τους κανόνες που απαγορεύουν και φιμώνουν την άλλη άποψη, επειδή ξεσκεπάζει την υποκρισία και το ψέμα, σας τους εκχωρούμε, δεν μας αφορούν.
2. Τον σεβασμό που απαιτήσατε να σας δείξουμε πρέπει να τον κερδίσετε μόνοι σας. Εδώ –αν δεν το καταλάβατε- δεν είναι στρατός για να λέμε πως «πετάει ο γάιδαρος». Εάν εσείς δεν τολμάτε να αμφισβητήσετε τις παρόλες του αρχηγού σας, γιατί προφανώς μάθατε στον επαγγελματικό σας βίο να υποτάσσεσθε σε κάθε παραλογισμό και ανοησία, να μην έχετε την απαίτηση να σας μιμηθούμε.
3. Η δημοκρατία είναι δύσκολη άσκηση και μάλλον έχετε ακόμα πολύν δρόμο να διανύσετε για να μάθετε τα βασικά. Αρχίσατε και σε μεγάλη ηλικία. Αυτό που μαθαίνετε τώρα -κι απ’ αυτούς που το μαθαίνετε- είναι η επίφασή της. Το δήθεν, δηλαδή.

Τέλος, επειδή πολλές φορές, ο κ. Πάχτας, προκάλεσε την αντιπολίτευση να είναι ειλικρινής, σε όσους δυσανασχετούν για την επίθεση στο πρόσωπό του, θα θέσω ένα μόνο ερώτημα και ας απαντήσουν:
Σε όλο το πολυσέλιδο πρόγραμμά του, πουθενά δεν αναφέρει ΤΙΠΟΤΑ για την μεταλλουργία χρυσού (αν ήταν υπέρ ή κατά). Προκαλώ όποιον θέλει να το διαβάσει. Αν αυτό δεν είναι εξαπάτηση της κοινής γνώμης και των ψηφοφόρων, τότε τι είναι; Δικαιούται αυτός ο άνθρωπος να μιλάει για ειλικρίνεια; Εάν ναι, τότε ας μας εξηγήσουν, ο απόστρατος και οι υπόλοιποι ενοχληθέντες, ποια είναι η πολιτική αλητεία;

Τετάρτη 20 Απριλίου 2011

«ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ»……..ΣΕ ΞΕΝΑ ΧΕΡΙΑ


Του Γιώργου Ν. Ουρσουζίδη (*) από τον ΑΚΤΙΒΙΣΤΗ
Είναι  αλήθεια;  Ότι:
Η Μ.Π.Ε. που κατέθεσε η «ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ Α.Ε.»  αφορά την μεταλλευτικήπεριοχή  των 317.000 στρεμμάτων της  Β. Χαλκιδικής, η οποία περιήλθε στην κατοχή της με την σύμβαση που έγινε με το ελληνικό δημόσιο τον Δεκέμβριο του 2003 και κυρώθηκε από την Βουλή  τον Ιανουάριο του 2004;
  • Η απερχόμενη με κραυγαλέο τρόπο κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ τότε, (εθνικές εκλογές Μάρτιος 2004), δεν είχε με τι άλλο να ασχοληθεί, παρά να φροντίσει τους εκλεκτούς «επενδυτές», αντί να περιμένει  νωπή εντολή.
  • Η συνέχεια δεν άργησε με την νέα κυβέρνηση (Ν.Δ.), που ενώ  κατήγγειλε την προηγούμενη ως χειραγωγούμενη από τους «εθνικούς νταβατζήδες», ο υπουργός της  κ. Σουφλιάς, στις 2 Οκτωβρίου 2009  δηλαδή μόλις 2 ημέρες πριν τις εκλογές της 4ης Οκτωβρίου 2009, και ενώ οριστικά «πήγαινε στο σπίτι του», έσπευσε να υπογράψει τηνΠροκαταρκτική Περιβαλλοντική Εκτίμηση-Αξιολόγηση (ΠΠΕΑ) του Επενδυτικού Σχεδίου της «ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ Α.Ε.».
  • Στην  τελευταία «Καποδιστριακή» συνεδρίαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου Χαλκιδικής, οι νομαρχιακοί σύμβουλοι  πριν παραδώσουν στο «Καλλικράτη», ενέκριναν ομοφώνωςτην Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.) της «ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ Α.Ε.».
  • Mε την σύμβαση μεταβίβασης Ν.3220/2004 ΦΕΚ 15Α΄/ 28.1.2004, το ελληνικό δημόσιο δεν κατοχύρωσε δικαιώματα επί του εξορυσσομένου μεταλλεύματος, ούτε επί του εξαγομένου συμπυκνώματος.
  • Mε τον Ν.3220/2004, το ελληνικό δημόσιο απάλλαξε την εταιρεία «ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ Α.Ε.» ακόμα και από τους οποιουσδήποτε φόρους μεταβίβασης και λοιπούς φόρους (συμπεριλαμβανομένου και του φόρου εισοδήματος λόγω υπεραξίας, τέλη, τέλος χαρτοσήμου, εισφορά  δικαιώματα ή οποιαδήποτε άλλη επιβάρυνση υπέρ του δημοσίου).
  • Για όλες τις μη αναστρέψιμες περιβαλλοντικές καταστροφές,  Σκουριές, Ολυμπιάδα, μόλυνση θάλασσας του Στρατωνίου κ.λ.π.  με τον Ν. 3220/04 το ελληνικό δημόσιο όρισε ότι: «Για βλάβες του περιβάλλοντος ή ζημιές τρίτων, οι οποίες επήλθαν ή τα γενεσιουργά αίτια ανάγονται σε χρόνο πριν από την δημοσίευση που κυρώνει την παρούσα σύμβαση, η αγοράστρια δεν φέρει οποιαδήποτε ευθύνη», να συμπεράνει κανείς ότι, η υποχρέωση για αποκατάσταση των καταστροφών μένει «προίκα» σε εμάς;  Περαιτέρω, είναι προφανές ότι  τα «γενεσιουργά αίτια», είναι δυνατόν αναχθούν σε χρόνους λειτουργίας των λατομείων  μέχρι και την εποχή του….. Φιλίππου του Β’.
  • Στην σύμβαση μεταβίβασης Ν.3220/2004, ΦΕΚ 15Α΄/ 28.1.2004, στο άρθρο 3, με τίτλο: «ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ Α.Ε. και ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ» και στις σελ. 350-351, σαφώς ορίζεται ότι η μεταλλευτική εταιρεία ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ Α.Ε.«δικαιούται να ενεργεί χωρίς νέες άδειες γεωτεχνικές και μεταλλευτικές έρευνες εντός των ορίων των μεταβιβαζομένων παραχωρήσεων και μισθώσεων μεταλλείων, σύμφωνα με τις διατάξεις του Μεταλλευτικού Κώδικα και Κώδικα Μεταλλευτικών Λατομικών Έργων (ΚΜΛΕ)».
  • To δημόσιο δεν απαίτησε με την σύμβαση μεταβίβασης να προσληφθούν από την ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ οι 472 εργαζόμενοι μεταλλωρύχοι της πρώην TVX και ανέλαβε το ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΟ και τους ενέταξε το 2005 σε πρόγραμμα επανακατάρτισης πληρώνοντας αρκετά εκατομμύρια ευρώ, καταδεικνύοντας ότι το δημόσιο δεν προέβαινε στην μεταβίβαση από ενδιαφέρον για τους τετρακόσιους και πλέον εργαζομένους.
  • Ο Δήμος Παναγίας με την υπ’αριθ. 144/2009 απόφαση του Δ.Σ. που ελήφθη ομόφωνα στις 25 Οκτωβρίου 2009,  γνωμοδοτεί αρνητικά ωςπρος την   Μ.Π.Ε. εκφράζοντας την καθολική θέληση της τοπικής κοινωνίας, διατρανώνει δε, ότι δεν επιθυμεί καμία απολύτως μεταλλευτική δραστηριότητα στον Δήμο Παναγίας.
  • Επιστροφή κρατικών ενισχύσεων ζητά η Κομισιόν, η Eυρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε από την ελληνική μεταλλευτική εταιρεία «Ελληνικός Χρυσός» να επιστρέψει κρατικές ενισχύσεις της τάξεως των 15 εκατ. Ευρώ, που θεωρεί παράνομες. Στο Ευρωπαίκό Δικαστήριο προτίθεται να προσφύγει η Ελλάκτωρ που ελέγχει το 5% την «Ελληνικός Χρυσός»,το υπόλοιπο 95% ελέγχεται από την European Goldfields.
    Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, κατόπιν εμπεριστατωμένης έρευνας, η οποία κινήθηκε το Δεκέμβριο του 2008, η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η τιμή πώλησης των «Μεταλλείων Κασσάνδρας» στην «Ελληνικός Χρυσός» το 2003 ήταν κατώτερη της πραγματικής αγοραίας αξίας τους, και ότι, ως εκ τούτου, η εταιρεία έλαβε επιδοτήσεις κατά παράβαση των κανόνων της EE περί κρατικών ενισχύσεων.
    Το ύψος της επιδότησης υπολογίστηκε σε 14 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, δεδομένου ότι η εταιρεία δεν επιβαρύνθηκε ούτε με φόρους επί των συναλλαγών, το συνολικό ποσό που το Δημόσιο πρέπει να ανακτήσειαπό τον δικαιούχο ανέρχεται, κατά την Επιτροπή, σε 15,3 εκατ. ευρώ, συν τους τόκους!
    Για τους ανωτέρω λόγους, η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η «Ελληνικός Χρυσός» έλαβε παράνομη κρατική ενίσχυση, την οποία η Ελλάδα οφείλει να ανακτήσει, μαζί με τους τόκους !
  • Ελληνικός Χρυσός: Τι απαντά στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή
    Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιβεβαίωσε την εγκυρότητα της συναλλαγής, η οποία υλοποιήθηκε μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και της «Ελληνικός Χρυσός ΑΕ» το 2003 και αφορά την απόκτηση των Μεταλλείων Κασσάνδρας. (“Η” Online 24/2). Αυτό επισημαίνει η εταιρεία σε ανακοίνωσή της, στην οποία αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο προσφυγής στα Ευρωπαϊκά δικαστήρια σχετικά με την απόφαση της Ε.Ε. να καταβληθούν επιπλέον 14 εκατομμύρια, τα οποία, σύμφωνα με την Επιτροπή, θεωρούνται ανακτήσιμη κρατική ενίσχυσηΣτην ανακοίνωση της εταιρείας επισημαίνεται ότι, «παραδόξως, οι υπηρεσίες της Επιτροπής για τη συγκεκριμένη απόφαση, επικαλούνται έκθεση που συντάχθηκε μεταγενέστερα και υπολογίζουν, μετά από δική τους ερμηνεία, την αξία της συναλλαγής σε 25 εκατομμύρια ενώ, αντιθέτως, η έκθεση αυτή προσδιορίζει αρνητική αξία. Η ερμηνεία αυτή πιθανότατα χρήζει περαιτέρω διερεύνησης από τα αρμόδια όργανα. Η Ελληνικός Χρυσός θα μελετήσει το πλήρες κείμενο της απόφασης όταν αυτή εκδοθεί και θα λάβει όλα τα μέτρα που έχει στην διάθεσή της μεταξύ των οποίων είναι κι η προσφυγή στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια. Οι όποιες κινήσεις θα γίνουν και σε συνδυασμό με την επίσημη θέση της πολιτείας».
    Πάντως, η «Ελληνικός Χρυσός» ξεκαθαρίζει ότι δεν πρόκειται να επηρεαστεί η επένδυση που προωθείται, ύψους ενός δισ. ευρώ, που θα δημιουργήσει πάνω από1.600 θέσεις εργασίας. Μέχρι στιγμής, η εταιρία έχει επενδύσει 100 εκατ. ευρώ στα Μεταλλεία Κασσάνδρας, δημιουργώντας πάνω από 350 θέσεις εργασίας.
  • ΥΠΕΚΑ – Η  κυβέρνηση δεν είναι ακόμα έτοιμη να δώσει στην Ελληνικός Χρυσός,που ανήκει κατά πλειοψηφία στην European Goldfields , άδεια για τηνεκμετάλλευση χρυσοφόρων κοιτασμάτων στην Χαλκιδική,δήλωσε η υπουργός Περιβάλλοντος, κυρία Τίνα Μπιρμπίλη, επικαλούμενη την αντίθεση της τοπικής κοινωνίας.
    «Έχει πολωθεί το θέμα
    », δήλωσε η υπουργός Περιβάλλοντος, κυρία Τίνα Μπιρμπίλη, κατά τη διάρκεια ενημέρωσης δημοσιογράφων. «Σαφέστατα θα πρέπει να υπάρξει και άλλη διαβούλευση». Η κυρία Μπιρμπίλη είπε ότι θέλει να διασφαλίσει πως το έργο δεν θα δημιουργήσει προβλήματα στον υδροφόρο ορίζοντα ενώ δεν έδωσε καμία ένδειξη για το πότε θα δοθεί η έγκριση.
    Η τοπική κοινωνία αντιτίθεται έντονα στο έργο, με τους κατοίκους να υποστηρίζουν ότι θα καταστρέψει το περιβάλλον και θα υποβαθμίσει τις συνθήκες ζωής στην περιοχή. Η επίσημη περίοδος για τη δημόσια διαβούλευση έληξε πέρυσι τον Δεκέμβριο και αξιωματούχος του υπουργείου Περιβάλλοντος είχε δηλώσει τον Οκτώβριο ότι η άδεια θα δινόταν μέχρι τις αρχές Φεβρουαρίου.
  • Αξίζει να σημειωθεί ότι, την ομόθυμη και ομόφωνα αρνητικήγνωμοδότηση επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Επενδυτικού Σχέδιο Εξόρυξης και επεξεργασίας Χρυσοφόρουκοιτάσματος στην περιοχή Krumovgrad στη Βουλγαρία, κατ’ εφαρμογή της σύμβασης ESPOO για την διαδικασία εκτίμησης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων σε διασυνοριακά πλαίσια, έλαβαν τα μέλη του Περιφερειακού Συμβουλίου Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκηςκατά την συνεδρίαση της 11ης Απριλίου στην Κομοτηνή.Την σχετική εισήγηση για το θέμα έκανε ο Λέκτορας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Γιώργος Τριανταφυλλίδης εκ μέρους ομάδας εργασίας, ενώ παρέστησαν και μίλησανεκφράζοντας την αντίθεση των τοπικών κοινωνιών της γειτονικής χώρας η Δήμαρχος του Δήμου Κρούμοβγκραντ κα Σεμπιχά Μεχμέτ και η Δντρια Περιβάλλοντος του Δήμου Κίρτζαλι Βεσελίνα Τάντσεβα παρουσία του Αντιδημάρχου Κίρτζαλι Βασίλ Μπομπέκωφ.
Τις ανησυχίες των κατοίκων ενισχύουν  :
  • Το πόρισμα της Ομάδας Εργασίας που συγκρότησε η ΔΕ του ΤΕΕ/ΤΚΜγια να διαμορφώσει άποψη επί της παραπάνω ΜΠΕ
  • Το πόρισμα της σχετικής επιτροπής που συγκρότησε το Συμβούλιο Περιβάλλοντος του ΑΠΘ
  • Οι διαπιστώσεις των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος και του ΙΓΜΕ
  • Τα ερωτήματα του ΥΠΕΚΑ προς την εταιρεία εν όψει της ακυρωθείσας Δημόσιας Διαβούλευσης
  • Άρθρα-παρεμβάσεις επιστημόνων επί του θέματος  ειδικών  καθηγητών του ΑΠΘ κ.ά.
  • Υλικό από σχετικές με το θέμα επιστημονικές ημερίδες
Συμπεράσματα :

Το έργο δεν αφορά σε μεμονωμένη τεχνική παρέμβαση, αλλά έχει μορφή γενικότερου εγχειρήματος που η συνολική επίδραση στο φυσικό περιβάλλον (νερό ύδρευσης και άρδευσης, αρχαιολογικά μνημεία, οικολογικά-πολιτιστικά χαρακτηριστικά) δεν συμποσούται με τις εκτιμώμενες συνέπειες των  επιμέρους επεμβάσεων.
Ανατρέπονται οι γενικές αρχές του χωροταξικού σχεδιασμού μέσω του οποίου επιτυγχάνεται αφενός η προσδοκώμενη ανάπτυξη, με τους θετικότερους όρους, αφετέρου αποφεύγεται η συνύπαρξη ασυμβίβαστων χρήσεων.
Η ευρύτερη περιοχή του έργου χαρακτηρίζεται αναμφίβολα ως ευαίσθητη οικολογικά  και ταυτόχρονα περιοχή αναψυχής του μεγαλύτερου οικιστικού συμπλέγματος της Βόρειας Ελλάδας, ταυτόχρονα είναι από τους  σημαντικότερους τουριστικούς προορισμούς   της  Βαλκανικής (εκμετάλλευση φυσικού κάλλους).
Δεν αρκεί η σύνταξη ΜΠΕ για το προγραμματιζόμενο έργο (εκμετάλλευση ορυκτού πλούτου-έτερο αγαθό), καθότι λόγω κλίμακας, η συνολική επίδραση του στο περιβάλλον της ευρύτερης περιοχής δεν μπορεί να αντιμετωπισθεί επιτυχώς παρά μόνον στα πλαίσια μιας συνολικής Στρατηγικής Προσέγγισης , στην οποία με την κατάλληλη επιστημονική μέθοδο θα συσχετίζονται και θα συνεκτιμώνται οι επί μέρους οικονομικές – περιβαλλοντικές συνέπειες.
Τέλος είναι απολύτως εύλογο να αναρωτηθεί κανείς, γιατί τέτοια εμμονή; Όταν το μόνο που προκύπτει με απόλυτη βεβαιότητα είναι ότι, ο Ελληνικός χρυσός βρίσκεται κυριολεκτικά σε ξένα χέρια !
Τα  πολιτικά ζητήματα :
►    Πως μπορεί να εμπιστευθεί κανείς, εκείνους που νομιμοποίησαν την παρανομία χαρίζοντας εκατομμύρια ευρώ στους ξένους «επενδυτές»;(Ν.3220/2004 ΦΕΚ 15Α΄/ 28.1.2004)
►    Ποια η αξιοπιστία της  Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, όταν η ίδια Ελληνική πολιτεία μεταβιβάζει, όπως προσφάτως έπραξε,  το κόστος αποκατάστασης του περιβάλλοντος στους πολίτες, και μάλιστα δια νόμου;
►     Με ποια λογική τα πολύτιμα αποθέματα της χώρας και το υπέροχο φυσικό περιβάλλον της Χαλκιδικής, διατίθενται στο διεθνές λόμπυ, με μόνο αντάλλαγμα τις προσφερόμενες, ομολογουμένως κάτω από δύσκολες συνθήκες εργασίας, θέσεις απασχόλησης;  Μήπως το μνημόνιο ήταν εντελώς απαραίτητο προς επίτευξη του σκοπού αυτού;  Το ίδιο ακριβώς σκηνικό, πριν λίγο καιρό, το είδαμε στην Αργεντινή !
►     Ποιος αμφισβητεί ότι η βούληση των κατοίκων, παρά τις σειρήνες για 1.600 νέες θέσεις εργασίας, δεν βρίσκεται ποιο κοντά στην αληθινή ωφέλεια του τόπου, όταν είναι αυτοί που βίωσαν όλα αυτά τα χρόνια την πραγματικότητα των «καλών προθέσεων»;
Ενδεχομένως η μονοσήμαντη θεώρηση των πραγμάτων, παρασύρει σε ανελαστικές απόψεις, και να χάνει και το όποιο δίκιο έχει κανείς, επίσης δεν μπορεί να είναι απόλυτος και να αμφισβητεί, ότι οι «επενδυτές» δεν έχουν καλές προθέσεις. Όμως και ο δρόμος προς την κόλαση, ήταν πάντα στρωμένος με καλές προθέσεις!

Με τιμή
Ουρσουζίδης Ν. Γιώργος
Ο Ουρσουζίδης Γιώργος είναι αντιπρόεδρος και υπεύθυνος σε ζητήματα που αφορούν στο περιβάλλον της Ν.Ε. του ΤΕΕ/ΤΚΜ Ημαθίας και μέλος της Δ.Ε. του ΤΕΕ/ΤΚΜ.
* Τα παραπάνω, δεν είναι απολύτως ξένα ως  προς τις πρακτικές που ακολουθήθηκαν τα τελευταία 11 χρόνια και στον Νομό Ημαθίας, (για την ΜΕΑ ΧΥΤΥ… ας πούμε).

Τρίτη 19 Απριλίου 2011

Στοπ του ΤΕΕ στην «Ελληνικός Χρυσός»


Ημερομηνία: 18/04/2011

Τη μη έγκριση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων της επένδυσης της «Ελληνικός Χρυσός» στα Μεταλλεία Κασσάνδρας προτείνει στο υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής η ομάδα εργασίας του τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας.
Του Θεόφιλου Σιχλετίδη
Έτσι μετά την απόρριψη της μελέτης από το Συμβούλιο Περιβάλλοντος του ΑΠΘ η υπουργός ΠΕΚΑ Τίνα Μπιρμπίλη έχει στα χέρια της ακόμη μία αρνητική εισήγηση. Η επένδυση πλέον μοιάζει να κρέμεται από μία λεπτή κλωστή, καθώς η «Ελληνικός Χρυσός» υποστηρίζει τη λεγόμενη «μηδενική λύση»: Είτε θα εγκριθεί αυτή η μελέτη είτε θα ακυρωθεί συνολικά η επένδυση. Η ομάδα εργασίας του ΤΕΕ ΤΚΜ κατέληξε σε αρνητική εισήγηση, εκτιμώντας πως η περιβαλλοντική μελέτη της «Ελληνικός Χρυσός» ελαχιστοποιεί και ουσιαστικά αποκρύπτει το μέγεθος των επιπτώσεων που θα υπάρξουν σε μία μεγάλη περιοχή της Χαλκιδικής. Παράλληλα εντόπισε έλλειμμα στην τεκμηρίωση των μελετών ασφάλειας, παραβιάσεις διαδικασιών που προβλέπει η ευρωπαϊκή και η εθνική νομοθεσία και πολλές μη αναστρέψιμες βλάβες στο κυρίως υδατικό περιβάλλον. Ακόμη τα στελέχη του ΤΕΕ εκτιμούν πως η επένδυση στα Μεταλλεία Κασσάνδρας -όπως παρουσιάζεται στη μελέτη, που σύμφωνα με την ομάδα εργασίας δεν περιγράφει με κατανοητό τρόπο το αντικείμενο- ακυρώνει οποιαδήποτε δυνατότητα συνύπαρξης με άλλες αναπτυξιακές δραστηριότητες που χαρακτηρίζουν την περιοχή, όπως ο τουρισμός και η γεωργία. Όσον αφορά το οικονομικό σκέλος, η ομάδα εργασίας του ΤΕΕ παραδέχεται πως σε μία περίοδο κρίσης είναι πολύ σημαντικές οι επενδύσεις, όμως πρέπει να ικανοποιούν σειρά κριτηρίων, μεταξύ των οποίων είναι και η προστασία του περιβάλλοντος, που στην περίπτωση της «Ελληνικός Χρυσός» δεν ικανοποιείται. Ακόμη όμως κι αν προχωρήσει η επένδυση, όπως σημειώνεται στο πόρισμα του ΤΕΕ ΤΚΜ, το ελληνικό δημόσιο δεν θα έχει ιδιαίτερα οφέλη, ενώ η «Ελληνικός Χρυσός» θα έχει για τα επόμενα 20 χρόνια κέρδη που μπορεί να φτάσουν και τα 450 εκατομμύρια ευρώ το έτος.

Επιφυλάξεις για το κυάνιο
Στο θέμα του κυανίου, τη χρήση του οποίου έχει αποκλείσει η εταιρεία, η ομάδα εργασίας του ΤΕΕ ΤΚΜ έχει πολύ σοβαρές επιφυλάξεις. Και αυτό γιατί η εταιρεία υποστηρίζει πως για την εξαγωγή του χρυσού από ένα κοίτασμα που είναι εξαιρετικά δυσκατέργαστο θα χρησιμοποιήσει τη μέθοδο της ακαριαίας τήξης, που πουθενά αλλού στον κόσμο δεν χρησιμοποιείται για την εξαγωγή χρυσού, ακόμη και σε πολύ πιο «εύκολα» κοιτάσματα. Τα στελέχη του ΤΕΕ, σύμφωνα με το πόρισμά τους, εκτιμούν πως, αν η μελέτη εγκριθεί, τότε η εταιρεία είναι πιθανό να χρησιμοποιήσει τελικά κυάνιο -το οποίο έχει «καταδικαστεί» κοινωνικά και περιβαλλοντικά από το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο- αναιρώντας έτσι τη σχετική δέσμευσή της. Το ΤΕΕ κατέληξε σε αυτό και γιατί η εταιρεία παραβιάζει όρους της περιβαλλοντικής μελέτης για τη λειτουργία του μεταλλείου στις Μαύρες Πέτρες. Σύμφωνα με την περιβαλλοντική μελέτη η «Ελληνικός Χρυσός» θα έπρεπε να χρησιμοποιεί μηχανικά μέσα για το 75% της εξόρυξης, όμως χρησιμοποιεί εκρηκτικά για το 100%, όπως έχουν διαπιστώσει οι επιθεωρητές Περιβάλλοντος του ΥΠΕΚΑ. Ακόμη στη μελέτη τα στελέχη του ΤΕΕ διαπίστωσαν, πέρα από την απουσία εκτιμήσεων των κινδύνων για τα υπόγεια νερά και την ενεργοποίηση του γειτονικού σεισμικού ρήγματος, λάθη ακόμη και στις αποστάσεις. Για παράδειγμα στη μελέτη αναφέρεται πως η λίμνη τελμάτων βρίσκεται σε απόσταση 4 χιλιομέτρων από τη Στρατονίκη, ενώ η απόσταση είναι 2 χιλιόμετρα. Έτσι σύμφωνα με το πόρισμα του ΤΕΕ ΤΚΜ η χωροθέτηση των δραστηριοτήτων της «Ελληνικός Χρυσός» παραβιάζει όλες τις σχετικές διατάξεις για τα μεταλλουργικά και χημικά συγκροτήματα όσον αφορά τις αποστάσεις από οικισμούς και τη θάλασσα.

Απόψεις του ΤΕΕ/ΤΚΜ επί της ΜΠΕ του έργου «Μεταλλευτικές – Μεταλλουργικές εγκαταστάσεις Μεταλλείων Κασσάνδρας της εταιρείας «ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ» Α.Ε.






Πληρ.:             Τμήμα Επιστημονικών και Αναπτυξιακών Θεμάτων
                        Χ. Λασκαρίδου
Τηλ.:                2310 883124
e-mail:             laskarid@central.tee.gr


Προς
την Υπουργό Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
κ. Τίνα Μπιρμπίλη
Αμαλιάδος 17
11523 ΑΘΗΝΑ



      


Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,

Το ΤΕΕ/ΤΚΜ επί 20 και πλέον έτη παρακολουθεί και μελετά το ζήτημα της μεταλλευτικής δραστηριότητας στη βόρεια Χαλκιδική.  Στο πλαίσιο αυτής της μακράς πορείας, τον Οκτώβριο του 2004 και με αφορμή τη συζήτηση στο Νομαρχιακό Συμβούλιο Χαλκιδικής, της ΜΠΕ του έργου «Επέκταση και εκσυγχρονισμός της εκμετάλλευσης των μεταλλείων Μαύρων Πετρών» είχε διατυπώσει την εξής άποψη:
«Η χρόνια μεταλλευτική δραστηριότητα, το ελλιπές θεσμικό πλαίσιο, οι τεράστιες περιβαλλοντικές επιπτώσεις των δραστηριοτήτων και η αδυναμία ελέγχου και επίβλεψης από την πλευρά της πολιτείας και της αυτοδιοίκησης, έχουν σωρεύσει στην ευρύτερη περιοχή των μεταλλείων σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Οι ευθύνες για αυτή την κατάσταση επιμερίζονται, εκτός από τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιήθηκαν και εκμεταλλεύθηκαν την περιοχή,  στην πολιτεία και στην αυτοδιοίκηση διότι, πέρα από την απουσία ελέγχου, δεν προάσπισαν τα συμφέροντα της περιοχής κατά τη διαπραγμάτευση των συμβάσεων».

Παράλληλα δε με τις παρατηρήσεις και τις επισημάνσεις επί της ΜΠΕ, είχε καταθέσει τις παρακάω προτάσεις συνολικά για την  περιβαλλοντική προστασία και εξασφάλιση κλίματος αξιοπιστίας μεταξύ επενδυτών, πολιτείας και κοινωνίας:

«1.  Αποτίμηση της υπάρχουσας περιβαλλοντικής κατάστασης
Προτείνεται να γίνει πλήρης μελέτη της υπάρχουσας περιβαλλοντικής κατάστασης της ευρύτερης περιοχής, από ανεξάρτητο φορέα, με χρηματοδότηση από τον επενδυτή, ώστε να εκλείψουν πιθανές αμφισβητήσεις αποτελεσμάτων και εκτιμήσεων.
Η αποτίμηση της υπάρχουσας επιβάρυνσης είναι αναγκαία:
-          για τη λήψη απόφασης σχετικά με το βαθμό αποκατάστασης και τη συγκρότηση  σχεδίου αποκατάστασης.

-          για τον καθορισμό των περιβαλλοντικών όρων προστασίας (για παράδειγμα: δεν μπορεί η ορισμένη μέγιστη συγκέντρωση ρυπαντικού φορτίου για απόρριψη σε «καθαρό» αποδέκτη να είναι η ίδια σε ήδη ισχυρά βεβαρυμένο)
-          για τη συγκρότηση ολιστικού σχεδίου προστασίας
-          για τον έλεγχο του συστήματος προστασίας (αποτελεσματικότητα μέτρων, όρων, έλεγχος τήρησής των)
-          για την εκτίμηση από το Ελληνικό Δημόσιο και την τοπική κοινωνία του συνολικού επενδυτικού σχεδίου που οφείλει να υποβάλλει ο επενδυτής σύμφωνα με την υπογραφείσα σύμβαση

Στο σημείο αυτό οφείλουμε να επισημάνουμε την ανάγκη ύπαρξης ειδικού σχεδίου απογραφής της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης στη θαλάσσια ζώνη και των επιπτώσεων των χρόνιων απορρίψεων στο θαλάσσιο οικοσύστημα (βιοποικιλότητα, φαινόμενα βιοσυσσώρευσης, αναστρεψιμότητα των επιπτώσεων και καθορισμός ζωνών προστασίας και απαγόρευσης χρήσεων)

2.  Μέτρα ελέγχου
Για τον ουσιαστικό έλεγχο της τήρησης των περιβαλλοντικών όρων (όχι μόνο για την υπό έλεγχο δραστηριότητα αλλά  για τη συνολική)  αλλά και για την εξασφάλιση της αξιοπιστίας του ελέγχου και κατά συνέπεια της κοινωνικής συναίνεσης, προτείνονται:
-          Ειδική στελέχωση της αρμόδιας υπηρεσίας της ΝΑΧ και διάθεση των κατάλληλων μέσων για τον έλεγχο της τήρησης των περιβαλλοντικών όρων. Υποστήριξη από τις κεντρικές υπηρεσίες του ΥΠΕΧΩΔΕ και κάλυψη του κόστους ελέγχου από περιβαλλοντικούς πόρους.
-          Σύσταση ανεξάρτητου παρατηρητηρίου από ειδικούς επιστήμονες για τη συνεχή παρακολούθηση της ποιότητας του περιβάλλοντος και της τήρησης των περιβαλλοντικών όρων
-          Εφαρμογή περιβαλλοντικού συστήματος διαχείρισης στην Ελληνικός Χρυσός ΑΕ και κατά προτίμηση του ευρωπαϊκού προτύπου EMAS που εξασφαλίζει ευρεία και δυναμική ενημέρωση του κοινού (Σημειώνεται ότι η προηγούμενη εταιρεία εφάρμοζε ISO 14000).

3.  Συνολικό σχέδιο δράσης για την αποκατάσταση του περιβάλλοντος της περιοχής
Σε συνέχεια της μελέτης αποτίμησης της περιβαλλοντικής κατάστασης και της λειτουργίας των μηχανισμών ελέγχου απαιτείται η σύνταξη και η υλοποίηση συνολικού επιχειρησιακού σχεδίου αποκατάστασης του περιβάλλοντος. Το πρώτο ζητούμενο σ’ αυτή τη διαδικασία είναι προφανώς ο βαθμός αποκατάστασης (ή βελτίωσης), ένα θέμα με πολλές συνιστώσες όπως η βιωσιμότητα των περιβαλλοντικών πόρων, η οικονομική βιωσιμότητα της επένδυσης,  η κοινωνική συναίνεση.  Τα δεδομένα είναι ότι:
-          Η εφαρμογή οποιουδήποτε σχεδίου αποκατάστασης προϋποθέτει την ύπαρξη επένδυσης (άρα δραστηριότητας), ώστε να ανακτηθεί μέρος του (προφανώς υψηλού) κόστους της.
-          Το συνολικό επενδυτικό σχέδιο οφείλει να συνεργάζεται με το σχέδιο βελτίωσης του περιβάλλοντος. Η πολιτεία οφείλει να κρίνει το αναμενόμενο συνολικό επενδυτικό σχέδιο με βάση τη συνολική περιβαλλοντική του απόδοση.
-          Τμήμα του συνολικού σχεδίου αποκατάστασης οφείλει να είναι και η αποκατάσταση και απόδοση στο φυσικό περιβάλλον και  στην τοπική κοινωνία των νέων περιοχών δραστηριότητας που θα αναπτυχθούν από την Ελληνικός Χρυσός ΑΕ».

Αυτά το 2004. Σήμερα, θεωρούμε ότι το μόνο που χρειάζεται να γίνει στο παραπάνω κείμενο είναι η αλλαγή των λημμάτων «Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση» και «ΥΠΕΧΩΔΕ». Οι προτάσεις μας είναι εξίσου επίκαιρες, όπως  και τότε,  ενώ δεν έχει προχωρήσει ούτε κατά το ελάχιστο η υλοποίησή τους.

Ακόμη, σήμερα, μετά από 25 χρόνια ύπαρξης, οργάνωσης και σταδιακής βελτίωσης της περιβαλλοντικής νομοθεσίας η συνειδητοποίηση της αναγκαιότητάς της απουσιάζει, τόσο από την ατομική όσο και από τη δημόσια συμπεριφορά, ενώ η περιβαλλοντική διαχείριση αντιμετωπίζεται:
-         από την πολιτεία ως αναγκαία διαδικασία  προσαρμογής (ως επί το πλείστον γραφειοκρατικής) στην ευρωπαϊκή νομοθεσία. Η συμμετοχή στη σύνταξη των οδηγιών είναι υποτυπώδης, η προετοιμασία του οικονομικού και κοινωνικού ιστού για ομαλή προσαρμογή στις νέες συνθήκες ανύπαρκτη, ενώ στη συνέχεια, ο αποδυναμωμένος ελεγκτικός μηχανισμός δεν μπορεί να ασκήσει ουσιαστικό έλεγχο.
-         από κάθε μορφής επιχειρηματικότητα ως έξωθες επιβεβλημένη διαδικασία, που παρακωλύει την  παραγωγική δραστηριότητα και μειώνει την κερδοφορία.
-         από τον πολιτικό κόσμο, ως δυνατότητα εμπλουτισμού του εξαγγελτικού λόγου
Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι η συχνή υποβάθμιση στην πράξη, του αποφασιστικού  ρόλου θεσμικών εργαλείων, όπως οι ΜΠΕ,  κατάσταση που επιδεινώνεται σε περιόδους περιορισμένης επενδυτικής και οικονομικής δραστηριότητας.
Παράλληλα, όπως εξ ιδίας πείρας γνωρίζετε, κάθε προσπάθεια εισαγωγής και υλοποίησης  μέτρων και θεσμών προστασίας του περιβάλλοντος που  έχουν ένα ορισμένο κόστος, συναντά σθεναρή αντίδραση που συνήθως επιτυγχάνει την άρση τους.


Κατόπιν όλων αυτών, η ΔΕ του ΤΕΕ/ΤΚΜ, έχοντας υπόψη:

-         τα στοιχεία και τα δεδομένα που έχει συλλέξει το Τμήμα από την εικοσαετή και πλέον παρακολούθηση των σχετικών δρώμενων,
-         την πάγια άποψή του υπέρ της συνέχισης της μεταλλευτικής δραστηριότητας, με την αναπτυξιακή της μορφή, που προϋποθέτει:
-         σεβασμό του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος,  των φυσικών πόρων της περιοχής και της πολιτιστικής κληρονομιάς
-         δυνατότητα συνύπαρξης με άλλες αναπτυξιακές δραστηριότητες,
-         τη ΜΠΕ του έργου: «Μεταλλευτικές –   Μεταλλουργικές Εγκαταστάσεις της εταιρείας ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ  στη Χαλκιδική»,
-         το πόρισμα της Ομάδας Εργασίας που συγκρότησε η ΔΕ για να διαμορφώσει άποψη επί της παραπάνω ΜΠΕ,
-         τα στοιχεία που προέκυψαν κατά τη συνάντηση με εκπροσώπους της εταιρείας,
-         το πόρισμα της επιτροπής που συγκρότησε το Συμβούλιο Περιβάλλοντος του ΑΠΘ για το ίδιο θέμα
-         τις διαπιστώσεις των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος και του ΙΓΜΕ
-         τα ερωτήματα του ΥΠΕΚΑ προς την εταιρεία εν όψει της ακυρωθείσας Δημόσιας Διαβούλευσης
-         τις δημόσιες παρεμβάσεις επιστημόνων επί του θέματος Υλικό από σχετικές με το θέμα επιστημονικές ημερίδες,

1.      Καταλήγει στην άποψη  ότι η επέκταση της μεταλλευτικής και μεταλλουργικής δραστηριότητας στη Β. Χαλκιδική, όπως εμφανίζετα στη ΜΠΕ του ΕΣΑ του έργου,  δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή επειδή δεν πληροί βασικούς όρους.  Συγκεκριμένα:
§         Επιχειρείται υποβάθμιση του μεγέθους και της σημασίας  των επιπτώσεων με ελλιπή πολλές φορές επιστημονικά δεδομένα
§         Παρατηρούνται ελλείψεις στην τεκμηρίωση μελετών ασφαλείας και επιστημονικών μεθόδων
§         Παρατηρούνται παρεκλήσεις από τις  διαδικασίες που προβλέπει η Ευρωπαϊκή και Εθνική νομοθεσία
§         Η έκταση των μη αναστρέψιμων βλαβών στο περιβάλλον (κυρίως στο υδατικό) είναι δυσανάλογη σε σχέση  με τα μεγέθη και τα όρια ανοχής της περιοχής.
§         Γίνεται χρήση επικίνδυνων τοξικών ουσιών όπως κυάνιο και αρσενικό, ενώ  και ο τρόπος διαχείρισής τους κρίνεται ως μη ασφαλής
§         Είναι σημαντικότατη η επιβάρυνση του αέρα  εξαιτίας τόσο της εξορυκτικής όσο και της μεταλλουργικής δραστηριότητας.
§         Η όποια αποκατάσταση, όπως προτείνεται, δεν είναι αποτελεσματική
§         Η εφαρμογή  του επενδυτικού σχεδίου στην ολοκληρωμένη του μορφή, όπως προδιαγράφεται, ακυρώνει όλες τις  άλλες αναπτυξιακές δραστηριότητες που χαρακτηρίζουν την περιοχή.
2.      Τονίζει ιδιαίτερα ότι η εκτίμηση και αντιμετώπιση της συνολικής επίδρασης  του έργου στην ευρύτερη περιοχή, απαιτεί Στρατηγική Περιβαλλοντική Μελέτη, δεδομένου ότι:
§         Το έργο δεν είναι μία μεμονωμένη τεχνική παρέμβαση, αλλά ένα ευρύτατο εγχείρημα για τη φέρουσα ικανότητα της περιοχής, του οποίου η συνολική επίδραση στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως άθροισμα των επιμέρους εκτιμώμενων συνεπειών κάθε επέμβασης.   
§         Στην ολοκληρωμένη του μορφή, ανατρέπει τις γενικές αρχές χωροταξικού σχεδιασμού και ακυρώνει κάθε περίπτωση παράλληλης οικονομικής δραστηριότητας.  Το μέγεθος αυτής της συνέπειας εντείνεται από το γεγονός  ότι η ευρύτερη περιοχή του έργου είναι τόπος αναψυχής για το δεύτερο μεγαλύτερο πολεοδομικό συγκρότημα της χώρας και τουριστικός προορισμός της Ανατολικής Ευρώπης.
3.      Επισημαίνει ότι υπήρξαν και υπάρχουν προβλήματα σχετικά με τις διαδικασίες ενημέρωσης των πολιτών της περιοχής και  εξασφάλισης κοινωνικής συναίνεσης αλλά και με τη γενικότερη συμπεριφορά της πολιτείας στην αντιμετώπιση του θέματος:
§         Οι επανειλημμένες ακυρώσεις ουσιαστικής Δημόσιας Διαβούλευσης για ένα τόσο σοβαρό θέμα που θα σφραγίσει το παρόν και το μέλλον της περιοχής, συνετέλεσαν στη δημιουργία κλίματος διχασμού της τοπικής κοινωνίας ενώ  το έλλειμμα πληροφόρησης, επιχειρείται να αναπληρωθεί με μονόπλευρες εκδηλώσεις ενημέρωσης που εντείνουν την πόλωση. 
§         Κυκλοφορούν φήμες για αναπροσαρμογή της ΜΠΕ, τις οποίες το Υπουργείο ούτε επιβεβαιώνει ούτε διαψεύδει.
§         Δεν υπήρξε καμία επίσημη αντίδραση και ενημέρωση για την πρόσφατη απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφορικά με το τίμημα που κατεβλήθη από την «Ελληνικός Χρυσός»,  για τη νομιμότητα της ενίσχυσης της από το Δημόσιο  και για την υποχρέωση καταβολής εκ μέρους της, κονδυλίου ύψους 15,3 εκ. ευρώ.

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,

Το ΤΕΕ/ΤΚΜ θεωρεί ότι είναι μείζον ζητούμενο, ιδιαίτερα στους δύσκολους καιρούς που περνάει η Ελλάδα, η πολιτική βούληση της Κυβέρνησης να διασφαλίσει το συμφέρον της χώρας και των πολιτών της.
Οι συμβάσεις που υπέγραψε κατά καιρούς το Ελληνικό κράτος με τις εταιρείες που ανέλαβαν την εκμετάλλευση (κυριολεκτικά) της Β. Χαλκιδικής είναι παράδειγμα προς αποφυγήν. Δυστυχώς, η κρίση και η ραγδαία ύφεση  αυξάνουν  επικίνδυνα τις πιθανότητες πολλαπλασιασμού παρόμοιων φαινομένων εκποίησης, που εξασφαλίζουν για τον επενδυτή τη μέγιστη κερδοφορία , άνευ ορίων - άνευ όρων (των περιβαλλοντικών συμπεριλαμβανόμενων).

Είμαστε βέβαιοι ότι το δεδομένο των μονοσήμαντων επιλογών και η προοπτική των σοβαρών  περιβαλλοντικών βλαβών και των μόνιμων αλλοιώσεων, είτε πρόκειται για τη Βόρεια Χαλκιδική είτε για οποιαδήποτε άλλη περιοχή της Επικράτειας, δεν μπορεί να σας βρίσκουν σύμφωνη,.
Το ΤΕΕ/ΤΚΜ είναι αποφασισμένο να συμβάλλει με τη συσσωρευμένη  γνώση και εμπειρία του για την αποφυγή αυτών των μελανών σεναρίων. Στο πλαίσιο αυτό είμαστε στη διάθεσή σας για δημιουργική  συνεργασία που θα εξυπηρετεί τον  κοινό στόχο της βιώσιμης ανάπτυξης.


                                                                        

Με εκτίμηση

Για τη ΔΕ του ΤΕΕ/ΤΚΜ
Ο Πρόεδρος




Τάσος Κονακλίδης




Εσωτερική διανομή:
ΤΕΕ Φ(Χρον.Αρχείο,Τ.ΕΑΘ,Τ.ΓΟΔ, ΝΕ Χαλκιδικής)


Συνημμένα:
Θέσεις ΤΕΕ/ΤΚΜ (Ψηφιακός Δίσκος)


Κοινοποίηση:
§         Βουλευτές Κεντρικής Μακεδονίας
§         Αν. Υπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας
κ. Σωκράτη Ξυνίδη
§         Γενικό Γραμματέα Μακεδονίας – Θράκης κ. Γιώργο Χατζηκωνσταντίνου
§         Γενικό  Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης κ. Θύμιο Σώκο
§         Ειδική Γραμματέα  Επιθεώρησης Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Μαργαρίτα Καραβασίλη
§         Περιφερειάρχη Κ. Μακεδονίας κ. Παναγιώτη Ψωμιάδη
§         Αντιπεριφερειάρχη Χαλκιδικής κ. Γιάννη Γιώργο
§         Δήμαρχο Δήμου  Αριστοτέλη Χαλκιδικής  κ. Χρήστο Πάχτα
§         ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ Α.Ε.Μ.Β.Χ
§         Συμβούλιο Περιβάλλοντος του ΑΠΘ
§         ΙΓΜΕ
§         Επιθεώρηση Μεταλλείων Β. Ελλάδας
§         Επιστημονικοί και Επαγγελματικοί φορείς Χαλκιδικής
§         ΤΕΕ
§         Σύλλογοι Μηχανικών Χαλκιδικής